اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
«لزوم صدور حکم اعدام برای نتانیاهو و سران رژیم صهیونیستی» که توسط رهبر انقلاب مطرح شد، اقتضای ایجاد بازدارندگی در برابر نسل کشی و مجازات مفسد فی الارض است.
در خصوص این فرمایش رهبر انقلاب از دو منظر درون دینی و برون دینی می توان به این موضوع نگریست.
امام خامنه ای: حکم اعدام نتانیاهو باید صادر شودچهار مجازات شدید خداوند برای قاتل مؤمنین
از منظر درون دینی کشتن انسان های بیگناه از بزرگترین جرایم است و از منظر قرآن کریم کشتن یک انسان بیگناه مانند کشتن همه انسان ها است خداوند متعال در آیه 32 سوره مائده می فرماید : ... مَنْ قَتَلَ نَفْساً بغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً... هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته است.
به جهت اهمیت حفظ جان انسان ها و برای پیشگیری از تعدی مجرمان و جنایتکاران، خداوند متعال مجازات دنیوی قتل عمد را قصاص نفس و مجازات اخروی قاتل عمد را خلود در جهنم دانسته است. خداوند متعال در مورد مجازت دنیوی قاتل عمد فرموده است: وَ لَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَاب لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ... .( بقره: 179) و برای شما در قصاص، حیات و زندگی است، ای صاحبان خرد.
همچنین خداوند متعال درباره مجازات اخروی جرم قتل نفس فرموده است: وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِیهَا وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِیماً (نساء:93) و هرکس، فرد باایمانی را از روی عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است در حالی که جاودانه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.
در این آیه, چهار مجازات شدید برای قاتل ذکر شده که عبارت است از: 1ـ خلود و جاودانگی در دوزخ 2ـ غضب الهی 3ـ لعنت خدا 4ـ عذاب بزرگ
نتایناهو و سران جایتکار اسرائیل، از مصادیق بارز محارب و مفسد فی الارض
علاوه بر این نتایناهو و سران جایتکار اسرائیل، از مصادیق بارز محارب و مفسد فی الارض هستند که در آیه 33 سوره مائده خداوند متعال می فرماید: «إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ...» همانا کیفر آنان که با خدا و رسول به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که آن ها را به قتل رسانده، یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف یکدیگر ببُرند و یا به نفی و تبعید از سرزمین (صالحان) دور کنند. این ذلت و خواری عذاب دنیوی آنهاست و اما در آخرت به عذابی بزرگ معذّب خواهند بود.
بنابراین حکم اعدام نتانیاهوو سران جنایتکار اسرائیل از منظر آیات و روایات و شریعت مقدس اسلام اعدام است.
حبس ابد و نامحدود برای جنایتکار مثل نتانیاهو بازدارنده نیست
از منظر برون دینی نیز قتل انسان بی گناه از جرایم طبیعی است که در همه ملل و نحل و اقوام ممنوع و قاتل استحقاق کیفر و مجازات را دارد و در قانون حمورابی به عادلانه ترین مجازات آن که قصاص نفس است تصریح شده است. از منظر قوانین بین المللی کیفری نیز نسل کشی (Genocide) به معنای هرگونه اقدام و مبادرت به نابودی و حذف فیزیکی بخش یا کلیت یک گروه نژادی، قومی، ملی، مذهبی یا ایدئولوژیکی توسط یک گروه دیگر، جرم و دارای مجازات است.
بند (ج) منشور دادگاه های نورنبرگ و توکیوبه جرایم ضدبشری اختصاص دارد. بر طبق این بند جرایم ضد بشری عبارت بودند از: قتل عمد، ریشه کن کردن، به بردگی گرفتن، اخراج و سایر اعمال غیرانسانی که علیه یک جمعیت غیرنظامی ارتکاب می یابد.
کنوانسیون جلوگیری از نسل کشی و مجازات آن، مصوب 9 دسامبر 1948، مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای اعلام داشته که نسل کشی جنایتی است که نسبت به حقوق بین الملل ارتکاب می شود و برخلاف روح و مقصد سازمان ملل بوده و دنیای متمدن چنین عملی را محکوم می کند و با اذعان به اینکه در تمام دوره های تاریخ این عمل خسارات بسیاری به عالم انسانیت وارد ساخته است و با اطمینان به اینکه برای رهایی عالم انسانیت از چنین بلیه وحشتناک همکاری بین المللی ضرورت دارد، مقرراتی برای مقابله با این جرایم تدوین کرده است.
استاد اسرائیلی:آنچه در غزه رخ داده فراتر از نسل کشی استمجازات جرم نسل کشی در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری، تنها حبس های ابد و نامحدود است و بحثی درخصوص اعدام مطرح نیست، ماده 77 اساسنامه دیوان مذکور در خصوص «مجازات های قابل اعمال» مقرر می دارد: «1 . با رعایت ماده 110 این اساسنامه، دیوان می تواند یکی از مجازات های ذیل را برای شخص که به دلیل ارتکاب یکی از جرایم مذکور در ماده 5 محکومیت یافته، تعیین کند؛ الف) حبس به مدت معینی که بیش از 30 سال نباشد؛ یا ب) حبس ابد به شرط آنکه اهمیت جرم ارتکابی و همچنین اوضاع و احوال شخص محکوم علیه آن را ایجاب کند.»
اما با توجه به سنگین بودن این جرم و عدم بازدارنگی مجازات حبس ابد برای این دسته از جرایم سنگین و شنیع، لازم است در اساسنامه دیوان بین المللی کیفری مجازات اعدام برای این دسته از مجازات ها پیش بینی شود.
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}